Jak bylo vysvětleno v článku předešlém, nebylo nám
umožněno logicky pokračovat v cestě po Tibetské náhorní plošině ze Lhasy a
musely jsme se tedy letecky vrátit do Chengdu, což mělo i své výhody. Mohly
jsme si nechat vybavení na trek v Chengdu a nemusely se s ním tahat
na výlet do Lhasy, taky jsme se večer ještě mohly potkat s Yulongem, který
nám mezitím sehnal lístky na autobus do Kangdingu, který nám odjížděl druhý den
brzy ráno a zároveň jsme využily příležitost a uschovaly jsme si u něj věci,
které jsme si nechtěly brát s sebou na trek.
Cesta do Kangdingu dlouhá, kdo ji nezná, ten je … rád.
Autobus má sice podle „jízdního řádu“ jet pouze 8 hodin, většinou ale na
horských silnicích nabere několikahodinové zpoždění. Věra alespoň stihla
přečíst celých 7 let v Tibetu a já si vybít celou baterku v mobilu.
Do Kangdingu jsme dojely večer, ubytovaly se
v rezervovaném hostelu a vyrazily hledat internet, protože ten
v hostelu zrovna nefrčel, abychom stáhly nějaké podrobnější mapy oblasti a
další informace o vybraném treku. Až napotřetí se nám podařilo přesvědčit
obsluhu internetové kavárny, aby nám (jakožto cizincům, kteří nemají čínské ID)
propůjčila na půl hodinky počítač. Ani tady internet moc nefrčel, ale alespoň
něco se nám (s pomocí proxi prográmku nabourávající čínskou firewall na
flashce, bez kterého neudělám ani krok) podařilo postahovat pár užitečných
informací a map. Za odměnu jsme zašly na pořádnou čínskou večeři.
Odjezd z Kangdingu jsme si zamluvily předešlého dne.
Chtěly jsme až do Maniganga, ještě asi dvě hodiny jízdy od Ganzi (Kardze). No,
zkrátka se tam jede celý den. Ráno si nás opět (minule se mi to tu stalo také,
ale teď jsme na ně alespoň byly 4) taxikáři přehazovaly jak horké brambory a po
asi hodinovém čekání a dohadování jsme konečně odjížděly touženým směrem. Když
jsme projížděly kolem Tagongu, nešlo si nevšimnout ohromného tábořiště čínské
lidové armády, které vyrostlo na loukách za vesnicí. Nechyběly ani tanky jako
demonstrace čínské moci. Je období koních festivalů a oslav dalajlamových
narozeniny (6. 7. slavil 70 let) a toto je jen jedno z opatření, jak držet
Tibeťany zkrátka. Dalším opatřením bylo omezení telefonického signálu. Už od
Kangdingu nám nešly posílat SMSky a pořád jsme nechápaly proč. Internet byl
taky blokovaný, na to jsme ale ještě neměly šanci přijít.
Náš taxikář byl celkem sympatický mladý Tibeťan
s pohodlným autem. Cestou nám pouštěl tibetskou hudbu a kolem oběda
zastavil na pálivé nudle ve svém rodném Ludingu taky nám pomohl koupit benzín
do vařiče, protože v Kangdingu na benzínce nám ho odmítli prodat oproti
aktuální vyhlášce omezující prodej benzínu do nádob, aby se lidé nesebeupalovali.
Čekalo nás asi 500 km na trase Kangding – Dagong – Luding –
Garze – Manigango.
Vážení! Tohle je asi ta nejkrásnější silnice, po které jsem
kdy v životě jela! Dechberoucí výhledy a nádherný hladký asfalt – to se
musí Číňanům nechat. Není divu, že je tahle trasa oblíbená mezi čínskými
cyklisty. Cesta propojuje vesnice a městečka mezi nádhernými horami, po kterých
se ještě nedávno jezdilo po prašné cestě a vše trvalo několikanásobně déle. Sem
tam uprostřed asfaltu odpočívá jak či jiný kus dobytka. Neví, že i jemu právě tahle
silnice změní život. Super rychlá výstavba komunikací má jako vše svou světlou
i stinnou stránku. O tom ale jindy …
Inu dojeli jsme do
Garze a tady se náš sympatický taxikář proměnil na normálního obchodníka. Řekl
si o peníze a nechal nás přesednout si do dvou minivanů pochybného původu a
odjel. Asi jsem byla moc sluníčková a zapomněla jsem tvrdě vyjednávat a stát si
za tím, že chceme dovézt až do Maniganga, na čemž jsme se původně domluvili.
Není divu, že se mu nechtělo jet dál, jak jsme měly brzy zjistit. Nový asfalt
končil kousek za Garze a my se kodrcali v narvaném minivanu 70 kilometrový
úsek asi hodinu a půl navíc rozdělené ve dvou vozech, bez spojení, protože
signál tu, jak jsem už uvedla, nebyl.
Nakonec ale vše dobře dopadlo a všechny jsme se opět setkaly
s holkama, které jely rychleji, v Manigangu. Hurá!
Maniango nevypadalo vůbec přívětivě. Vesnice táhnoucí se
podél prašné cesty, na jejímž okraji vyrostla nevábná čínská továrna. Okamžitě
jsme středem pozornosti místních podnikavců, kteří nás tlačí do svých vozů a
nabízí své služby. Nejdřív odmítáme, ale nakonec se necháváme svézt
k jezeru za městem, kde jsme plánovaly kempovat a protože už se stmívalo,
nechtěly jsme ztrácet čas. Konečně stavíme stany na místě mezi pletivem –
alespoň jsme pomyslně chráněné proti případným útokům psí smečky J. Přijíždí místní
omladina i stařešina okouknout naši výbavu a zjistit, co tu chceme. Když
konečně odjíždí, pojídám kus sýra s chlebem a v tom přichází místní
správcová a chce po nás zaplatit za stany a za osoby. Nelíbí se nám, že nás
nikdo neinformoval předem, nehledě na to, že tu není žádná cedule a paní taky
nemá žádné potvrzení. To by si tu mohl vybírat kdokoliv. Stany už máme
postavené a paní je nesmlouvavá. Vzdáváme se a platíme, co musíme. Zalézám do
spacáku trochu naštvaná, protože to už je podruhé, co se cítím natáhnutá
v jednom dni a vzhledem k tomu, že komunikace je na mně, mám vůči holkám
trochu výčitky svědomí.
tady nám konečně prodali benzín do vařiče |
Ale to ráno! To probuzení bych vám přála. Pohled na zasněžený
vrcholek osmitisícovou … zelené pláně, na kterých se pasou koně … To stálo za
víc, než pitomých 80 juanů, co jsme musely zaplatit!
A tak jsme zaplatily i vstupné k jezeru Yulin Latso,
abychom se k němu mohly podívat, když už se sem trmácíme takovou dálku.
Bereme s sebou vařič a müsli s mlékem, abychom si uvařily první
snídani na Tibetské náhorní plošině. Není kam spěchat, stejně se musíme trochu
aklimatizovat. Jezero je vážně jako z pohádky. Modrá obloha a křišťálově
čistá voda působí jako balzám na duši. Tečí rozdělává vařič, pouští benzín a …
láme kolečko. Zkoušíme ho všemožnými způsoby opravovat, ale po asi
dvouhodinovém snažení to vzdáváme. Sbíráme v okolí klacíky – nutno podotknout,
že je to nelehký úkol. Nacházíme se asi ve 3000 m. n. m. a dřevin tu je pomálu,
nehledě na to, že všechno dřevo je vysbírané – a rozděláváme oheň. Ohříváme
instantní mléko a přemýšlíme, co dál? Většina našich zásob je instantních, plánovaly jsme vařit 2x denně. Vracet se do Maniganga kupovat nový vařič nemá
cenu – tam nebyly ani pořádné potraviny, natož outdoor obchod. Nejblíž je Garze
nebo Derge, ale jistotu, že bychom uspěly tam, nemáme. A stopovat do obou měst
a zpátky zabere minimálně další den času. Naštěstí jsme koupily
v Kangdingu o jeden chléb (nedobrou bílou chlebovou placku) víc. No,
vlastně nekoupily – byl nám vnucen opilým pánem, který když nás viděl, jak si
chléb kupujeme, nejen, že nám ho zaplatil, ale koupil nám o jeden víc a chtěl
se asi kamarádit víc. My ale vzaly chleba a roha. Jak jsme nyní byly opilcovi
z Kangdingu vděčné.
Rozhodování to nebylo lehké, ale někde jsme četly, že budeme
procházet kolem spousty nomádských osad a u místních lze koupit jačí jogurt.
Rozhodnutí padlo. Jdeme a nějak bude. V nejhorším zhubneme, no…
nejkrásnější probuzení, odměna za dvoudenní strastiplnou cestu |
Yulin Latso |
Žádné komentáře:
Okomentovat